Τα πάνω – κάτω στις εμπορευματικές μεταφορές. «Βαδίζουμε στην καταστροφή», λένε οι ιδιοκτήτες φορτηγών στα Γιάννενα.
Ουσιαστικά το Υπουργείο Υποδομών στοχεύει στην πλήρη απελευθέρωση της αγοράς των φορτηγών δημόσιας χρήσης, κάτι που φαίνεται από τις βασικές αρχές του νομοσχεδίου, έδωσε στη δημοσιότητα ο Υπουργός Δημήτρης Ρέππας.
Παράλληλα, το νομοσχέδιο προβλέπει την οργάνωση των επαγγελματιών του χώρου σε επιχειρήσεις (Α.Ε, ΕΠΕ, ΟΕ), τον ελεύθερο καθορισμό του κομίστρου, την υποχρεωτική ασφάλιση των διακινούμενων εμπορευμάτων και τον...
καθορισμό κανόνων για τον εκσυγχρονισμό του στόλου.
Αναφορικά με τα οχήματα, αυτά θα πρέπει να πληρούν τις αντιρρυπαντικές προδιαγραφές Euro 4 και όσον αφορά τα υφιστάμενα φορτηγά οι επαγγελματίες θα πρέπει να τα έχουν αντικαταστήσει ως το 2014.
Όσον αφορά στα βυτιοφόρα, οι ρυθμίσεις που θα παραμείνουν ως έχουν αφορούν αποκλειστικά στον καθορισμό του κομίστρου, μέσω υπουργικής απόφασης.
Τα βασικότερα στοιχεία τα οποία για πρώτη φορά εισάγονται στο νομικό πλαίσιο της χώρας και αφορούν τις εμπορευματικές μεταφορές είναι τα εξής:- Απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όποιος επιθυμεί μπορεί, υπό κάποιες προϋποθέσεις, να διεκδικήσει άδεια Φορτηγού Δημόσιας Χρήσης (ΦΔΧ) καθώς, όπως ανέφερε ο υπουργός Δημήτρης Ρέππας, για τη χορήγηση της άδειας δεν θα λαμβάνεται υπόψη η σκοπιμότητα, αλλά η νομιμότητα.
-Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας για καλύτερες υπηρεσίες σε καλύτερες τιμές.
- Κατάργηση των ορίων του κομίστρου, το οποίο θα καθορίζεται πλέον μεταξύ του μισθωτή και του μεταφορέα.
-Οργάνωση των μεταφορέων στη μορφή επιχειρήσεων. Κάθε επιχείρηση, οι μετοχές της οποίας θα είναι ονομαστικοποιημένες, θα πρέπει να έχει μετοχικό κεφάλαιο τουλάχιστον 9.000 ευρώ και επιπλέον 5.000 ευρώ για κάθε όχημα που διαθέτει.
- Κίνητρα για τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη των επιχειρήσεων.
- Στάθμιση της αξίας των υφιστάμενων αδειών.
- Ενοποίηση των μεταφορών, δηλαδή καταργείται ο διαχωρισμός διεθνών και εθνικών μεταφορών.
- Σύσταση εθνικού ηλεκτρονικού μητρώου μεταφορικών εταιρειών.
- Δημιουργία Κωδικού Οδικής Ασφάλειας, το οποίο θα είναι ένα τέλος,(έσοδο για το κράτος) που θα διατίθεται για έργα υποδομών στο μεταφορικό έργο.
- Υποχρεωτική ασφάλιση των εμπορευμάτων από το μεταφορέα.
- Περιβαλλοντικά κριτήρια, καθώς οι κινητήρες θα πρέπει να είναι τουλάχιστον euro 4 και πάνω.
- Σύσταση Εθνικής Επιτροπής Οδικών Μεταφορών
Σύμφωνα με τον κ. Ρέππα δεν αποκλείεται ακόμη και να ενταχθούν στα κίνητρα του νέου αναπτυξιακού νόμου οι επαγγελματίες του χώρου, αφού ήδη πολλοί αντιμετωπίζουν τεράστια οικονομικά προβλήματα και δεν αποκλείεται με το νέο νομοσχέδιο να βρεθούν σε οικονομικό αδιέξοδο. Ο κ. Ρέππας έκανε επίσης γνωστό πως η διαβούλευση θα διαρκέσει δέκα περίπου ημέρες και μετά το νομοσχέδιο θα πάει προς ψήφιση.
Έντονες αντιδράσεις
Εν τω μεταξύ, στο άκουσμα και μόνο της πρότασης για απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών και της αγοράς των φορτηγών δημόσιας χρήσης, οι ιδιοκτήτες φορτηγών του χώρου αντέδρασαν εντονότατα. Σε επικοινωνία του «Α» με τον πρόεδρο του Σωματείου στα Γιάννινα, κ. Λούση, οι ιδιοκτήτες φορτηγών δημόσιας χρήσης, μετά την απόφαση αυτή βαδίζουν πλέον στην καταστροφή.
Όπως μας είπε τις επόμενες ώρες και ημέρες θα υπάρξουν έντονες διαβουλεύσεις με το Υπουργείο και με την Ομοσπονδία και κανείς πλέον δεν αποκλείει το ενδεχόμενο δυναμικών κινητοποιήσεων και αποκλεισμών δρόμων και εθνικών οδών.
Σύμφωνα με τον κ. Λούση η κατάσταση είναι τραγική για τους ιδιοκτήτες φορτηγών δημόσιας χρήσης, αφού περίπου το 80% από αυτούς έχει ήδη υποθηκεύσει τις περιουσίες με στόχο να εξασφαλίσει μία άδεια.
«Αν προλάβουμε θα πάμε σε κινητοποιήσεις. Για εμάς δεν υπάρχει κλειστό επάγγελμα, αφού με 40.000 ευρώ ο καθένας μπορεί να πάρει μία άδεια για φορτηγό. Οι περισσότεροι από εμάς έχουν υποθηκεύσει τα σπίτια τους για να πάρουν μία δεύτερη άδεια και να ανασάνουμε οικονομικά», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Λούσης.
Σήμερα στο Νομό Ιωαννίνων υπάρχουν περίπου 300 άδειες για φορτηγά δημόσιας χρήσης και οι επαγγελματίες αυτοί είναι βέβαιο πως θα αντιδράσουν δυναμικά τις επόμενες ημέρες, σε μία προσπάθεια να μην περάσει το νομοσχέδιο της κυβέρνησης.
Οι εξελίξεις αναμένονται ραγδαίες και όπως λένε ιδιοκτήτες φορτηγών δεν πρόκειται να κάνουν ούτε ένα βήμα πίσω, προκειμένου να μην οδηγηθούν στην οικονομική καταστροφή, κάτι που όπως είπε ο κ. Λούσης, επιδιώκει το Υπουργείο με την ψήφιση ενός τέτοιου νομοσχεδίου.
Πηγή Ανεξάρτητος Ηπείρου