Ημερίδα Εμπορικού Επιμελητηρίου Άρτας: «Eπιχειρήσεις και Προκλήσεις της σύγχρονης εποχής».
Κυρίες και κύριοι,
Ζούμε το τελευταίο καιρό μια ραγδαία επιδείνωση της οικονομίας μας που επηρεάζει σίγουρα όλους μας. Έχω βρεθεί κοντά στις επιχειρήσεις και γνωρίζω τη ταυτότητα και το προφίλ του επιχειρηματικού τομέα του νομού.
Είναι βέβαιο, ότι το 2010 θα είναι μια δύσκολη χρονιά για τον εμπορικό και επιχειρηματικό κόσμο αφού θα πρέπει να αντιμετωπιστούν δυο...
βασικά χαρακτηριστικά της αγοράς:
- Το πρώτο είναι η μείωση της συχνότητας και ποσότητας αγορών από τον καταναλωτή και δεύτερο
- η ένταση του ανταγωνισμού μεταξύ καταστημάτων και προϊόντων, υπό το καθεστώς πίεσης των οικονομικών δυσκολιών.
Οι μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες θα υποστούν σοβαρές απώλειες, θα στραφούν στην εξαγορά μικρότερων επιχειρήσεων, ενώ οι μικρές θα παρακολουθούν τις επιθετικές στρατηγικές κινήσεις των μεγάλων και θα αναζητούν τρόπους να ανταγωνιστούν με πλεονεκτήματα την διοικητική και οργανωτική τους ευελιξία.
Ακόμη όμως και σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, πάντα υπάρχουν προκλήσεις και νέες ευκαιρίες που επιβάλλεται να τις ξεχωρίσουμε και να τις εκμεταλλευτούμε. Και μπορεί οι προβλέψεις της Κομισιόν να είναι δυσμενείς, το ελληνικό εμπόριο όμως κρύβει τέτοια ευρηματικότητα και δυναμική, που είναι βέβαιο ότι θα πετύχει καλύτερα αποτελέσματα από τις δυσοίωνες προβλέψεις και θα καταφέρει, για άλλη μια φορά, να βγει από τον δύσκολο κύκλο που έχει περιέλθει η ελληνική οικονομία, χωρίς κατ ανάγκην να χρησιμοποιήσει τα «Ευρωπαϊκά μέτρα» της «ευέλικτης εργασίας», του ελαστικού ωραρίου και της προσωρινής αργίας.
Οι τρεις κυριότεροι μοχλοί που, κατά την γνώμη μου, πρέπει να εστιάσουμε, προκειμένου να ξεπεράσει η ελληνική επιχείρηση την κρίση είναι:
1) Οι οικογενειακές και πολύ μικρές επιχειρήσεις
Είναι ευρέως γνωστό, ότι η ελληνική οικονομία απαρτίζεται κυρίως από πολύ μικρές και οικογενειακές επιχειρήσεις. Γι αυτό, αποτελεί κομβικής σημασίας ζήτημα η ανάδειξη των πλεονεκτημάτων τέτοιων επιχειρήσεων, με στόχο την ομαλότερη προσαρμογή τους στις νέες οικονομικές συνθήκες και την διατήρηση της συμβολής τους στην ελληνική οικονομία.
2) Οι συνεργασίες των επιχειρήσεων
Η κουλτούρα των Ελλήνων επιχειρηματιών, ιδίως των πολύ μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων χαρακτηρίζεται από εσωστρέφεια.
Η ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας μεταξύ των επιχειρήσεων θα μπορούσε να αποτελέσει θέμα κρίσιμης στρατηγικής σημασίας.
Οι συνεργασίες μεταξύ επιχειρήσεων διαφορετικών κλάδων (παραγωγή-διανομή-προώθηση) μπορούν να ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα και την διαπραγματευτική δύναμη των επιχειρήσεων, καθώς και να μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη.
3) Η πληροφόρηση των επιχειρηματιών.
Η έλλειψη πληροφόρησης των μικρομεσαίων και πολύ μικρών επιχειρήσεων σε διάφορους τομείς, οφείλεται κυρίως στην αποτυχία κεντρικού σχεδιασμού διάδοσης της πληροφορίας χωρίς όμως να παραβλέπεται η αδιαφορία των επιχειρήσεων.
Οι επιχειρηματίες οφείλουν να γνωρίζουν τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία –όπως το ΤΕΜΠΜΕ- τις νέες προοπτικές και οτιδήποτε εμπίπτει στις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες.
Και επειδή η ατομική επιχειρηματική πρωτοβουλία ούτε ελέγχεται, ούτε κατευθύνεται, είναι ευθύνη των μηχανισμών της πολιτείας να οργανώσουν συστηματικά ένα σχέδιο δημοσιότητας, που θα είναι μόνιμο και αποτελεσματικό και θα υπηρετεί την άμεση και έγκυρη πληροφόρηση των επιχειρηματιών.
Η πολιτεία οφείλει επίσης να προωθήσει ενέργειες που θα στηρίξουν τις μικρομεσαίες, στην πλειονότητά τους μάλιστα οικογενειακές μικρές επιχειρήσεις και να τις οδηγήσει σε νέες καινοτόμους κινήσεις, που θα προσεγγίζουν την μεταβαλλόμενη αγορά με προϊόντα και υπηρεσίες που θα εμφανίζονται και θα δημιουργούνται από κοινού με τον πελάτη-καταναλωτή, ώστε να τις βοηθήσει μετά την κρίση να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Σήμερα μπορεί να φαίνεται ότι είμαστε εγκλωβισμένοι και αναγκασμένοι να λειτουργούμε, χωρίς να γνωρίζουμε πότε θα κλείσει αυτός ο κύκλος στενότητας και πότε θα ανοίξει ένας νέος κύκλος σταθερότητας και ανάπτυξης, αλλά δεν πρέπει να σταματήσουμε να επαγρυπνούμε και να σχεδιάζουμε με επιδεξιότητα το μέλλον.
Έχουμε εμπιστοσύνη στις δυνατότητες του επιχειρηματικού κόσμου του νομού και σε συνεργασία με το Εμπορικό Επιμελητήριο θα συμπαρασταθούμε σε όποιο πρόβλημα προκύψει στο μέλλον.