Με σαφήνεια και διαφάνεια το πλαίσιο χρηματοδότησης μελετών για την ωρίμανση δημόσιων έργων υποδομών.
Στη πρόσφατη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου παρουσιάστηκε με σαφήνεια και απόλυτη διαφάνεια το πλαίσιο χρηματοδότησης μελετών για την ωρίμανση δημόσιων έργων υποδομών που θα χρηματοδοτηθούν στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ.
Η εισήγηση της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής όσον αφορά τα κριτήρια επιλογής των μελετών, αλλά και τα αποτελέσματα της αξιολόγησης έγινε ομόφωνα αποδεκτή από τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου. Τα κριτήρια επιλογής των μελετών διαμορφώθηκαν στη βάση της παραγωγής έργων:
i) τα οποία είναι συμβατά με τα Επιχειρησιακά Προγράμματα και επιλέξιμα σύμφωνα με τα εγκεκριμένα κριτήρια επιλογής των πράξεων
ii) ολοκληρώνονται εντός των χρονικών ορίων επιλεξιμότητας του ΕΣΠΑ
iii) ανταποκρίνονται στις θεματικές προτεραιότητες που έθεσε το Υπουργείο Οικονομίας
Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και οι οποίες αφορούν κατά προτεραιότητα ανελαστικές υποχρεώσεις της χώρας στο τομέα του περιβάλλοντος, υποδομές Υγείας -Πρόνοιας, υποδομές παιδείας και οδικές μεταφορές, όταν αφορούν τη μελέτη έργων υπερτοπικής σημασίας και ειδικότερα τη σύνδεση των αστικών κέντρων της Περιφέρειας με τα διευρωπαϊκά δίκτυα.
Η πρόταση της Νομ. Αυτοδιοίκησης Ιωαννίνων για χρηματοδότηση της μελέτης ΄΄Κόμβος Αράχθου Εγνατίας οδού έως Πράμαντα ΄΄ με αιτούμενο π/υ μελέτης 3,6 και εκτιμώμενο π/υ έργου 170 εκατ. (κατ΄ εκτίμηση του φορέα) δεν πληροί κανένα από τα κριτήρια αξιολόγησης και επιλογής των μελετών και γι΄ αυτό ακριβώς δεν προτάθηκε για χρηματοδότηση.
Θα πρέπει επίσης να τονισθεί πως:
-α) η συγκεκριμένη μελέτη με τίτλο ΄΄ Μελέτη βελτίωσης δρόμου Κράψη – Ανατολική – Παλαιοχώρι - Προσήλιο – Χριστοί – Πράμαντα΄΄ εντάχθηκε για χρηματοδότηση στο Γ΄ Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ηπείρου στις 22.06.2010 με π/υ χρηματοδότησης 1.828.179 €, συμβασιοποιήθηκε στις 24.06.2008 με 1.474.921 € και απεντάχθηκε στις 23.03.2010 γιατί παρόλο που απορροφήθηκε το σύνολο του ποσού που προβλέπονταν για την εκπόνηση της μελέτης, η μελέτη με ευθύνη της Νομ. Αυτοδιοίκησης Ιωαννίνων και κατά παράβαση των όρων ένταξης και χρηματοδότησης, παρέμεινε ημιτελής. Αποτέλεσμα της αστοχίας ήταν η επιβάρυνση των εθνικών πόρων με το αντίστοιχο ποσό των 1.479.921 €, το οποίο είχε ήδη δαπανηθεί.
-β) το επιχειρησιακό πρόγραμμα της Ηπείρου κατά την προγραμματική περίοδο 2007–2013 διέθετε το ποσό των 76 εκατ. € για τις οδικές μεταφορές - σύμφωνα με το σχεδιασμό που είχε εκπονηθεί παλαιότερα, αλλά είχε εγκριθεί από το Περιφερειακό Συμβούλιο του οποίου μέλος είναι η Νομ. Αυτοδιοίκηση Ιωαννίνων-, ενώ σύμφωνα με την τελευταία πρόταση αναμόρφωσης που επίσης εγκρίθηκε ομόφωνα από το Περιφερειακό Συμβούλιο, διαμορφώθηκε στα 93 εκατ. €. Οι έως τώρα εντάξεις των οδικών έργων που συγχρηματοδοτούνται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Ηπείρου ανέρχονται ήδη στο 102% της αντίστοιχης συνολικής δημόσιας δαπάνης που προβλέπεται για τη χρηματοδότηση των οδικών έργων, καθιστώντας απαγορευτική οποιαδήποτε σκέψη για χρηματοδότηση ενός τέτοιου έργου.
Στις σημερινές δύσκολες οικονομικές συνθήκες το κάθε ευρώ που δαπανάται θα πρέπει να παράγει συγκεκριμένα και μετρήσιμα για τους πολίτες αποτελέσματα. Όπως άλλωστε τόνισε η Γενική Γραμματέας Περιφέρειας Ηπείρου κ. Δήμητρα Γεωργακοπούλου – Μπάστα, κατά τη τελευταία συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, «δεν μπορούμε και δεν πρέπει να επαναλάβουμε λάθη του παρελθόντος, χρηματοδοτώντας μελέτες για τις μελέτες, δαπανώντας ή και σπαταλώντας εκατομμύρια ευρώ για έργα που παραπέμπονται στις καλένδες, καθώς δεν υποστηρίζονται από κανένα υφιστάμενο σχεδιασμό».
Καλό είναι λοιπόν, αντί να παριστάνουμε τον αδικημένο, αναζητώντας άλλοθι στις δικές μας αποτυχίες, να αναλάβουμε τις ευθύνες που μας αντιστοιχούν και να αναλογιστούμε τις συνέπειες των πράξεών μας, ή των παραλείψεων μας. Γιατί μόνο αν διαμορφώσουμε ένα αναπτυξιακό πλαίσιο που σέβεται την αλήθεια και υπερασπίζεται την υπεύθυνη και αποτελεσματική διαχείριση των πόρων που διαθέτουμε, θα καταφέρουμε να ανταποκριθούμε με επιτυχία στις προσδοκίες των πολιτών.