ΗΠΕΙΡΟΣ ΕΛΛΑΣ Καλώς ήλθατε.******Συνεχώς κοντά σας με θέματα από όλη την Ελλάδα. Για παρατηρήσεις, σχόλια, καταγγελίες, στείλτε στο epirus.ellas@yahoo.gr ****** Για περιήγηση σε όλα τα θέματα επιλέξτε "ΓΕΝΙΚΑ" για την παλαιά εμφάνιση της σελίδας ****** Καλώς ήλθατε. ******Συνεχώς κοντά σας με θέματα από όλη την Ελλάδα. Για παρατηρήσεις, σχόλια, καταγγελίες, στείλτε στο epirus.ellas@yahoo.gr ****** Για περιήγηση σε όλα τα θέματα επιλέξτε " ΓΕΝΙΚΑ " για την παλαιά εμφάνιση της σελίδας ****** Καλώς ήλθατε.******Συνεχώς κοντά σας με θέματα από όλη την Ελλάδα. Για παρατηρήσεις, σχόλια, καταγγελίες, στείλτε στο epirus.ellas@yahoo.gr ***** Για περιήγηση σε όλα τα θέματα επιλέξτε " ΓΕΝΙΚΑ " για την παλαιά εμφάνιση της σελίδας ****** ΗΠΕΙΡΟΣ ΕΛΛΑΣ ΗΠΕΙΡΟΣ ΕΛΛΑΣ
Headlines
online
fdgz864is0rduslp8euyqj6clywtkv
fdgz864is0rduslp8euyqj6clywtkv
- ΗΠΕΙΡΟΣ ΕΛΛΑΣ Καλώς ήλθατε.****** Συνεχώς κοντά σας με θέματα από όλη την Ελλάδα. Για παρατηρήσεις, σχόλια, καταγγελίες, στείλτε στο epirus.ellas@yahoo.gr ****** Επιλέξτε τα πιο δημοφιλή θέματα από το "ΔΕΙΤΕ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ" ή επιλέξτε από όλη την ύλη του ΗΠΕΙΡΟΣ ΕΛΛΑΣ . ΗΠΕΙΡΟΣ ΕΛΛΑΣ
Δημοσιεύθηκε στις:15 Μαρτίου 2013
Αναρτήθηκε από xristos.konitsa

Τέχνη & Θρησκεία στην Τήνο.

Γράφει ο Φραγκίσκος Κρητικός.
Όταν η αγάπη για την αισθητική συνευρεθεί με την ανάγκη για έκφραση του εσωτερικού κόσμου των ανθρώπων, δεν μπορεί να υπάρξει διαφορετικό αποτέλεσμα από τη γέννηση της τέχνης.

Η Τήνος είναι ένας τόπος που συνεχίζει να το αποδεικνύει αυτό διαχρονικά και ποικιλοτρόπως. Από τα αρχαία ερείπια μνημείων και τα ευρήματα των αρχαιολογικών ανασκαφών, μέχρι τους πολυσυζητημένους περιστεριώνες, τη μεγάλη παραγωγή ντόπιων καλλιτεχνών του 19ου αιώνα, αλλά και ως τη ...
σύγχρονη τοπική τέχνη, η Τήνος έχει διαμορφώσει μια ισχυρότατη θέση στον παγκόσμιο διαπολιτισμικό χάρτη.

Παρά την καλλιτεχνική παραγωγή που έχει υποδείξει το νησί ανά τους αιώνες, η φήμη του στην υπόλοιπη χώρα χαρακτηρίζεται κυρίως από έναν άλλον παράγοντα, τη θρησκεία. Μπορεί ένα μέρος των Ελλήνων να έχει συνδυάσει την Τήνο με την παραγωγή και την επεξεργασία του μαρμάρου, αλλά όλοι οι υπόλοιποι τη συσχετίζουν με το μεγαλύτερο ίσως προσκύνημα της Ελλάδας. Ένα προσκύνημα που οφείλει τη δημιουργία του στην τέχνη. Καθότι, το αντικείμενο της προσκύνησης, η διάσημη δηλαδή εικόνα που αναπαριστά τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, είναι ένα έργο τέχνης.

Όπως σε ολόκληρη την ανθρώπινη ιστορία, έτσι και στην περίπτωση της Τήνου η θρησκεία συμβάδιζε πάντα με την τέχνη. Η πρώτη είναι και ο βασικότερος λόγος ύπαρξης της δεύτερης. Ο άνθρωπος πάντα αναζητούσε να βρει τι υπάρχει πέρα από τον κόσμο που μπορούσε να αντιληφθεί με τις αισθήσεις του. Έτσι, δημιούργησε την τέχνη για να αναπαριστά αυτό που τα μάτια δεν είχαν τη δυνατότητα να δουν. Ο θρησκευτικός ρόλος της Τήνου σε πανελλαδικό επίπεδο δεν άρχισε από την ανεύρεση της εικόνας του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Έχει την αφετηρία του πολλούς αιώνες νωρίτερα και η ύπαρξη του ναού του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης από τον 5ο αιώνα π. Χ. – ή και πρωιμότερα – στον οικισμό των Κιονίων, είναι η σημαντικότερη απόδειξη αυτού του γεγονότος.

Οι ομοιότητες του σημερινού ναού της Παναγίας της Μεγαλόχαρης και του αρχαίου ιερού του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης είναι πραγματικά αξιοπερίεργες. Όπως σήμερα, έτσι και στην αρχαιότητα πολύς κόσμος από διάφορα μέρη της Μεσογείου επισκεπτόταν το νησί προκειμένου να θεραπευτεί από ασθένειες με τη βοήθεια του θεραπευτή Ποσειδώνα. Πολλές γυναίκες επίσης επικαλούνταν τη γυναίκα του Ποσειδώνα, Αμφιτρίτη, επιθυμώντας να θεραπευτούν από προβλήματα γονιμότητας ή για να έχουν μία ασφαλή κυοφορία και γέννα, κάτι που μέχρι τους τελευταίους αιώνες αποτελούσε μια δύσκολη αλλά και επικίνδυνη διαδικασία, τόσο για τη μητέρα, όσο και για το έμβρυο.

Εκτός από τη θεραπεία, μεγάλη σημασία για τους αρχαίους Έλληνες – όπως και για τους χριστιανούς αργότερα – είχε και ο εξαγνισμός της ψυχής. Όσοι, λοιπόν, επρόκειτο να επισκεφθούν το ιερό νησί της Δήλου, έκαναν πρώτα μία στάση στην Τήνο ώστε να καθαριστούν ψυχικά και σωματικά στα λουτρά του ιερού του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης. Αφού ολοκλήρωναν τον τελετουργικό τους καθαρισμό, οι ταξιδιώτες συνέχιζαν την πορεία τους για τη γειτονική Δήλο, τη γενέτειρα, βάσει της μυθολογίας, του Απόλλωνα και της ʼρτεμης.

Ως κέντρο λατρείας, όπως είναι φυσικό, ο ναός του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης προσέλκυσε τη δημιουργία ποικίλων έργων τέχνης, τα οποία είτε παράχθηκαν στην Τήνο για να τοποθετηθούν στον ιερό χώρο, είτε παρασκευάστηκαν σε άλλες περιοχές της Μεσογείου και έφτασαν στο ναό ως αναθήματα, αφιερώματα δηλαδή που πρόσφεραν οι προσκυνητές στους θεούς προκειμένου να εισακούσουν τις προσευχές τους. Ακριβώς όπως τα σημερινά τάματα που κατακλύζουν το ναό της Μεγαλόχαρης. Τα αρχαία αναθήματα αποτελούσαν κυρίως αγάλματα και αγγεία διαφόρων μεγεθών, αρκετά από τα οποία μπορεί να θαυμάσει κανείς στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Τήνου.

Η αναθηματική τέχνη συνεχίζεται μέχρι και σήμερα. Τα σύγχρονα τάματα αποτελούν ως επί το πλείστον μικρές ανάγλυφες παραστάσεις σκαλισμένες πάνω σε μεταλλικά ελάσματα, καθώς και μεταλλικά καντήλια ποικίλης διακόσμησης, τα οποία στο κάτω μέρος τους φέρουν μία ολόγλυφη παράσταση.

Οι παραστάσεις αυτές των ταμάτων απεικονίζουν αντικείμενα που σχετίζονται άμεσα με την επιθυμία που θέλει ο προσκυνητής να εκπληρωθεί από τη Θεοτόκο και ανατίθενται είτε ως παράκληση, είτε ως ένδειξη ευγνωμοσύνης, εφόσον η επιθυμία έχει ήδη εκπληρωθεί. Η πλειονότητα των παραστάσεων φαίνεται να σχετίζεται με κάποιο μέλος του σώματος που χρήζει θεραπείας, π.χ. πόδι, χέρι κ.λπ., είτε με κάποιο βρέφος που παραπέμπει στη γονιμότητα ή και στη θεραπεία ενός άρρωστου μωρού. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι παραστάσεις απεικονίζουν αντικείμενα σχετικά με μεγάλα θαύματα που έχει πραγματοποιήσει η Παναγία, π.χ. ένα πλοίο που είναι αναφορά στη θαυματουργή αποφυγή ενός ναυαγίου κ.ά..

Εκτός από την αναθηματική τέχνη, η πληθώρα των πολιτιστικών εκδηλώσεων στην Τήνο του σήμερα, σε συνδυασμό με την καλλιτεχνική παραγωγή, εκδηλώνει ότι το ενδιαφέρον των Τηνίων για την τέχνη παραμένει ζωντανό. Το γεγονός ότι η τηνιακή τέχνη έχει επιβιώσει της ενετοκρατίας, της τουρκοκρατίας, της ιταλογερμανικής κατοχής και άλλων δυσχερών για το νησί συνθηκών, αποδεικνύει ότι η τέχνη και ο πολιτισμός δε σχετίζονται αποκλειστικά με περιόδους οικονομικής ευημερίας, αλλά περισσότερο με την ιδιοσυγκρασία των ανθρώπων, που σε όποια κατάσταση και αν βρίσκονται αναζητούν καταφύγιο στην τέχνη προκειμένου να ψυχαγωγηθούν, αλλά και για να εκφράσουν ή να μοιραστούν τα συναισθήματα και τις ιδέες τους.

tiniaki.gr


Bookmark and Share

Δημοσιεύθηκε από xristos.konitsa στις 3/15/2013 03:37:00 μ.μ.. Εσωτερικές ετικέτες , .

0 σχόλια for "Τέχνη & Θρησκεία στην Τήνο."

Leave a reply

Το ΗΠΕΙΡΟΣ-ΕΛΛΑΣ επιτρέπει την αυτόματη δημοσίευση σχολίων για να μπορούν οι επισκέπτες να συζητούν ελεύθερα σε παραγματικό χρόνο. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα σχόλια που δημοσιεύονται δεν ελέγχονται. Διαβάζουμε όλα τα σχόλια που δημοσιεύονται, και αν κρίνουμε ότι κάποια απο αυτά παραβιάζουν βασικούς κανόνες ενός πολιτισμένου διαλόγου, τα διαγράφουμε εκ των υστέρων.
Ποτέ δεν λογοκρίνουμε σχόλια με βάση την ιδεολογική, πολιτική, κομματική χροιά ή προτίμηση την οποία μπορεί να έχουν. Διαγράφουμε μόνο σχόλια που περιέχουν:
-γλώσσα επιθετική, ή και υβριστική απέναντι σε άλλους σχολιαστές ή αρθρογράφους του ΗΠΕΙΡΟΣ-ΕΛΛΑΣ, γλώσσα που δεν βοηθά τον πολιτισμένο διάλογο.
-εκδηλώνουν επιθετική διάθεση μέσω της έκφρασης χαράς για θανάτους ή προβλήματα υγείας άλλων ανθρώπων - δημόσια γνωστών ή μη.
-δυσφημούν με κατάφωρο τρόπο άλλους ανθρώπους χωρίς καμία απόδειξη για τους δυσφημιστικούς ισχυρισμούς.
περιλαμβάνουν ρατσιστικά, σεξιστικά, ή ομοφοβικά υπονοούμενα ή ευθείες αναφορές για άλλους ανθρώπους
σχόλια που στην ουσία έχουν ως αποκλειστικό στόχο να διαφημίσουν προϊόντα, υπηρεσίες, επιχειρήσεις, άλλες ιστοσελίδες, ή γενικότερα ό,τι μπορεί να θεωρηθεί ως spam.

Έκανα ένα σχόλιο στο ΗΠΕΙΡΟΣ-ΕΛΛΑΣ γιατί δεν το βλέπω;
-Δύο λόγοι μπορεί να υπάρχουν γιαυτό
-Το σχόλιο σου κρίθηκε από τους διαχειριστές ότι περιλαμβάνεται σε κάποια από τις παραπάνω περιπτώσεις απαγορευμένων σχολίων.
-Υπάρχει ένα τεχνικό πρόβλημα το οποίο προσπαθούμε να λύσουμε, ή δεν το έχουμε αντιληφθεί και θα θέλαμε να μας το υποδείξεις.
-Σε κάθε περίπτωση, μπορείς να επικοινωνήσεις μαζί μας στέλνοντας email στο epirus.ellas@yahoo.gr για να μας πεις το πρόβλημα που έχεις.

Γιατί δεν μπορώ να κάνω είσοδο (login) στο λογαριασμό μου ή να σχολιάσω;
-Αν έχεις κάνει κάποιο σχόλιο που παραβιάζει με κατάφωρο τρόπο τους παραπάνω κανόνες, ή αν το έχεις κάνει επανειλημένα, τότε μπορεί να σου έχουμε απαγορεύσει τη δυνατότητα σχολιασμού για αυτή τη συμπεριφορά. Αν πιστεύεις ότι πρόκειται για κάποιο λάθος, μπορείς να επικοινωνήσεις μαζί μας στο epirus.ellas@yahoo.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

6978065852 - epirus.ellas@yahoo.gr
Υπεύθυνος ιστολογίου: Τρύφωνας Τιπούρτης.

Αναζήτηση

ΓΡΑΦΟΥΝ...

-Akis - Γιαννιώτης Ν.Π.- Ιωάννα - nikos - Άκης - xristos.konitsa - Δημήτρης -Νίκος Τ. - Παναγιώτης - Γιώργος Κ. - Κώστας Π.


Αναγνώστες